Tips och bra saker

På den här sidan delar jag med mig av innehåll och tips från mina föreläsningar. Det är saker du kan ha stor nytta av när du planerar dina presentationer. Här finns ett och annat boktips, saker jag har hittat i tidningar och på nätet också.

Bränn dina powerpointbilder

John Medina, molekylärbiolog och författare till boken Brain rules, säger att vetenskapen kan hjälpa oss att hålla bättre möten. Hans första regel är: Bränn dina powerpointbilder.

Powerpoint suger

John Medina tycker att powerpointbilder suger. Han säger så här: Även om det verkar som om powerpointbilder är bra för att de är visuella, blir resultatet av att använda dem förödande, eftersom folk lägger hela sitt manus på bilderna och läser högt från dem. Hjärnan ser text som det minst intressanta sättet att ta till sig information. (mer…)

Få publiken att säga JA!

Här får du ett supertips (du kan säga att det var Steve Jobs som lärde dig det här): Det finns tre undermedvetna frågor som vi alla ställer oss när någon berättar något. Om vi har svaren på dessa frågor invävda när vi själva presenterar, når vi lättare fram med vårt budskap. Här är frågorna: (mer…)

Redan under antiken visste man

Den horisontella axeln är tidsaxel, medan den vertikala markerar graden av spänning och intresse i presentationen.

 

Det finns knep för i vilken ordning man ska säga saker i en presentation. Det kom man på redan för typ 2000 år sen. I korta drag innehåller den retoriska kurvan de här delarna: (mer…)

Mer om storytelling

”Storytelling är, rätt använt, ett mycket kraftfullt kommunikationsverktyg som kan användas vid ledarskap, marknadsföring, sälj och rekrytering.” Matts Heijbel

 

Jag har skrivit en hel del om storytelling i tidigare inlägg och andra ställen här på sajten. Här kommer mer. De här tipsen har jag lånat ur Matts Heijbels senaste nyhetsbrev. Gå gärna in anmäl dig till hans nyhetsbrev. Det är värdefull läsning som påverkar din lönsamhet. (mer…)

Påverkan + respekt = win win

Hur påverkar man någon i den riktning man vill? Ska man över huvud taget påverka någon? Det är klart att vi kan och ska påverka andra människor. Vi gör det hela tiden genom att bara finnas till. Vissa mer än andra.

Hur blir vi påverkade då?  Det finns olika teorier om det. Robert Cialdini, professor i socialpsykologi och expert på påverkan, har kommit fram till sex påverkansprinciper som fungerar på alla.

Han har dock inte gjort någon bedömning på om principerna är bra eller dåliga. I min värld är livets enklaste och viktigaste ledord RESPEKT. Jag menar att om vi alltid agerar med respekt och med syfte att nå en win-win-situation kan det bara bli bra. Så jag skulle vilja plussa ihop Cialdinis påverkansprinciper med en reflektion om respekt. Så här. (mer…)

Compassion är bra för affärerna

Att hjälpa andra gör att vi själva mår bättre. Mår vi bättre säljer vi mer. COMPASSION är bra för affärerna. Compassion minskar stress, sjukfrånvaro och ökar livsglädjen och livslängden. Forskningen har visat att det finns stora välfärdsvinster både för individer och för samhället om människor känner medkänsla. Att hjälpa andra gör oss mindre känsliga mot stress, stärker immunförsvaret och gör oss lyckligare.

(mer…)

Really bad powerpoint

Communication is about getting others to adopt your point of view, to help them understand why you’re excited (or sad, or optimistic or whatever else you are.) If all you want to do is create a file of facts and figures, then cancel the meeting and send in a report.

Seth Godin

Vad är viktigast?

Säg inte som alla andra att ”det är så mycket information jag vill ha UT.” Tänk på att informationen ska IN i någon också! Du kan inte berätta allt i en presentation. Du måste sålla. Men hur? (mer…)

Storytelling på Historiska

Jag kunde inte låta bli att stanna till när jag såg den här affischen. Precis så här är det ju! Storytelling får oss att bli nyfikna, att lyssna och att komma ihåg. Lika användbart på museer som i  presentationer. Och i all annan marknadsföring också förstås.

Vad? Till vem? Hur?

De allra flesta glömmer första frågan och hoppar direkt till ”VAD vill jag säga när jag håller min presentation?” Det är ingen bra idé. Tänk istället efter vad du egentligen vet om personen/gruppen du ska prata till, så kommer innehållet i din presentation att bli mycket bättre. Här följer några exempel på frågor du kan ställa till dig själv när du gör en målgruppsanalys. (mer…)

Innehåll, form och teknik

Det behövs tre ingredienser för att budskapet ska nå fram i en presentation:

  1. Struktur på innehållet och relevant budskapsformulering  – Vad vill mottagaren veta?
  2. Färg och form – Förpacka både innehållet och framträdandet på ett snyggt sätt.
  3. Powerpoint, Prezi eller Keynote – Använd lagom mycket fiffigheter eller skippa det helt.

Analytiker eller berättare?

Storyteller-mästaren Matts Heijbel berättar: ”När vi hade en större EU-anknuten storytellingworkshop med skörd på Svenska Mässan i Göteborg för en tid sen berättade en EU-man lustigt om ödet att vara en statistisk analytiker som inte alltid kan förklara vad han jobbar med för dem som inte redan vet. (mer…)

Räkna kontaktytor

För ett tag sen hade jag ett möte med en marknadschef på ett stort företag. Han hade räknat ut hur många människor hans företag kom i kontakt med via säljmöten och seminarier. Det var närmare 15 000 personer. Varje år. ”Och så visar vi sån här skit!” sa han och pekade på deras företagspresentationen i PowerPoint. ”Det här måste vi ändra på. Kan du hjälpa oss?” (mer…)

Powerpoint eller Prezi – vilket är bäst?

Jag som jobbar mycket med presentationer får ofta förfrågningar om att göra presentationer i Prezi. Det gör jag gärna. Jag får också ofta frågan vilket program som är bäst att göra presentationer i. Tyvärr går inte den frågan att svara rakt och enkelt på för det beror på vad det är man vill visa i sin presentation. Men jag har gjort ett försök att göra en enkel jämförelse. Vilket program vinner?

(mer…)

År 2030 – en historia från framtiden

Minns du tiden när alla visade powerpointbilder så fort de skulle prata inför en grupp? Minns du att alla trodde att det var ett bra sätt att nå ut med sitt budskap? Att de var duktiga som hade lyckats trycka in så mycket information som möjligt på varje powerpointbild? ”Det måste se seriöst ut” sa de. Plötsligt en dag började en motståndsrörelse sprida sig. Det var Motståndsrörelsen mot trista presentationer. (mer…)

The Girl Effect

Din publik ska verkligen vilja höra det du kommer att säga. Alltså ska du försöka locka till uppmärksamhet innan du berättar det du ska berätta. Här är ett fantastiskt exempel som jag hittade på nätet. Kanske något att härma när du gör din nästa presentation och funderar på hur du ska överraska med presentationsbilderna.

(mer…)

Prova en ändrad attityd

Om du inte värdesätter dig själv kommer ingen annan att göra det heller. Den största hemligheten för att utstråla positiv energi är att börja inifrån sig själv. Konfucius lär ha sagt: ”respektera dig själv så kommer andra att respektera dig”. Fundera en stund på hur olika din utstrålning och ditt agerande i ett kundmöte blir om du tänker: ”I dessa tider får man kämpa sig fram. Man får vara nöjd med det man får.” eller ”Jag ser fram mot att genomföra roliga projekt tillsammans med mina kunder.”

4 timmars arbetsvecka

“Det är lättare att göra det orealistiska än det realistiska. Det är så många andra som gör det realistiska så konkurrensen blir så stor.” skriver Timothy Ferriss i boken “Fyra timmars arbetsvecka”. Boken är en helt underbar inspiration till ett nytt sätt att leva livet. Läs den! Finns på Adlibris, CDON eller Bokus.

Skapa nya marknader utan konkurrens

Blue Ocean strategy Det här är en intressant bok som utmanar företag att bryta sig ut ur den mördande konkurrensen, den röda oceanen, genom att skapa ett eget marknadsutrymme, en blå ocean, där konkurrensen är irrelevant. Låter inte det ganska trevligt? Jag har lånat en av modellerna i boken till min workshopmetod ”Presentationskatalysatorn”. Köp boken på Adlibris, CDON eller Bokus

YCDBRALAI

YCDBRALAI: you can´t do business running around like an idiot

Klas Hallberg har länge varit en stor inspiratör för mig. Han har skrivit flera bra böcker och hållit många ”föreläsningsföreställningar”. Det här är den av hans böcker jag gillar bäst. Jag älskar hans sätt att ifrågasätta allt. Klas egen text om boken: ”Hela den här boken är ett upprop! Jag är nämligen innerligt trött på att se hur människor och organisationer slösar bort så otroligt mycket energi på nonsens istället för att få saker gjorda.”

Köp boken på Adlibris, CDON eller Bokus.

Lycklig lönsamhet: om att bygga stark företagskultur

”Företag som ser ett större syfte med sin verksamhet än att enbart tjäna pengar uppnår, paradoxalt nog, just god ekonomi.”
Marie Alani och Helena Timander

Äntligen någon som vill vända upp och ner på den debatt som pågår om värderingsfrågor i näringslivet. Författarna vill vända debatten från att handla om hur man INTE ska bete sig till hur man faktiskt SKA bete sig. Det kan ju tyckas som om resultaten skulle bli detsamma, men det jag gillar är att man vill starta ett samtal om goda beteenden istället för att fokusera på de negativa.

Sånt här blir jag lycklig av att läsa! Snacka om att LEVA sina värdeord istället för att bara PRATA om mångfald och andra fina värdeord.

Köp den på Adlibris.

Nå fram med ditt budskap med hjälp av storytelling

Storytelling befolkar varumärket

Tester visar att vi inte kan minnas mer än fem–sju saker utan att träna hårt. Tänk bara på hur svårt det är att komma ihåg inköpslistan till affären utan att skriva ner den. Fakta och siffror väcker inga känslor. Det gör däremot berättelser. Det är känslorna som gör att vi kommer ihåg berättelser och känslor som gör att vi vill och kan återberätta det vi har hört. Innehållet i en roman eller en film kan vi minnas i flera år.

Storytelling har blivit ett begrepp de senaste åren. Men egentligen har det förstås alltid funnits. Och självklart regerar berättelser även i affärslivet – corporate storytelling.

Jag kan varmt rekommendera Matts Heijbels bok ”Storytelling befolkar varumärket”. Du kan köpa den påAdlibris eller Bokus.

Hjärnrevolutionen

Hjärnrevolutionen : Varför din intelligens påverkar allt du gör – och allt du gör påverkar din intelligens

Det här är en bok om intelligens. Idéhistorikern och debattören Johan Norberg har skrivit en vindlande översikt över hjärnans och intelligensens betydelse för hur vi fungerar i samhället, och samhällets betydelse för hjärnan. Allt du gör påverkas av din hjärnas uppbyggnad, men också tvärtom: allt du gör påverkar hjärnans uppbyggnad. När du läser och reflekterar förändras din hjärna. Nya förbindelser uppstår mellan hjärnceller, andra förstärks och andra försvagas.

Det är är ju såååååå spännande, tycker jag.

Köp den på Adlibris, CDON ellerBokus.

prenumerera på nyhetsbrev

Med ojämna mellanrum skickar jag ut nyhetsbrev som ifrågasätter vanliga arbetsmetoder och traditionella sätt att presentera och sälja. Jag skickar också ut inbjudningar till mina inspirationsföreläsningar och workshops. Välkommen som prenumerant!

Rapsodi