Vad? Till vem? Hur?

De allra flesta glömmer första frågan och hoppar direkt till ”VAD vill jag säga när jag håller min presentation?” Det är ingen bra idé. Tänk istället efter vad du egentligen vet om personen/gruppen du ska prata till, så kommer innehållet i din presentation att bli mycket bättre. Här följer några exempel på frågor du kan ställa till dig själv när du gör en målgruppsanalys.

  • Vad har målgruppen för förväntningar?
  • Hur intresserade är de? Har de kommit frivilligt?
    Frågan om de har kommit frivilligt är faktiskt mer relevant än man kan tro. Räkna med att du har uppförsbacke för att nå fram till dina mottagare om du till exempel undervisar i företagets miljöarbete, en utbildning som alla på företaget är tvungna att gå. (Sorgligt, men sant – alla är tyvärr inte lika intresserade av miljö som du och jag :-))
  • Vad vet de redan? Vad vet de inte?
  • Vad har målgruppen för rädslor eller hinder?
  • Vad har målgruppen för önskningar och behov?
  • Vad säger och vad gör målgruppen?

Mejla mig

Mejla mig så ska jag svara dig så fort jag kan. Tills vi hörs, kom ihåg: Ge dig hän i livet. Våga ifrågasätta. Och ha kul.

prenumerera på nyhetsbrev

Med ojämna mellanrum skickar jag ut nyhetsbrev som ifrågasätter vanliga arbetsmetoder och traditionella sätt att presentera och sälja. Jag skickar också ut inbjudningar till mina inspirationsföreläsningar och workshops. Välkommen som prenumerant!

Rapsodi