Redan under antiken visste man

Den horisontella axeln är tidsaxel, medan den vertikala markerar graden av spänning och intresse i presentationen.

 

Det finns knep för i vilken ordning man ska säga saker i en presentation. Det kom man på redan för typ 2000 år sen. I korta drag innehåller den retoriska kurvan de här delarna:

  • Börja med något som väcker publikens INTRESSE. Efter det kan du PRESENTERA dig.
  • Berätta de FAKTA som publiken behöver veta för att kunna förstå …
  • … dina ARGUMENT.
  • Någonstans kan du lägga in lite EMPATI, till exempel att du förstår hur jobbigt det är för publiken att behöva göra vad det nu är du tänker be dem om.
  • Efter dina argument är det dags berätta om din fantastiska SLUTSATS.
  • Till slut är det dags att ÅTERKNYTA till något från din inledning.

Det är synd att de flesta som presenterar något bara ägnar sig åt andra punkten – fakta och bakgrundsinformation – som de presenterar med hjälp av för många diagram och för mycket text.

 

En lite längre beskrivning av den retoriska kurvan

1. Intressant inledning

Du måste direkt fånga lyssnarna. Bang! Där satt den! Inled med en fråga. Säg något provokativt. Berätta en historia. Säg något roligt. Referera till morgontidningarnas rubriker. Du ska skapa en öppning, eller inledning, som fångar in publikens intresse, spänning, nyfikenhet och framför allt koncentration. Öppningen kan vara en retorisk fråga (en fråga som inte kräver något svar eller har ett självklart svar), till exempel ”Men är det verkligen bra?” Du kan också börja med en berättelse eller ett känt citat som passar in på det du ska berätta, men avslöja inte svaret, eller poängen förrän i slutet av presentationen. Var mer personlig än du tänkt dig. Vädja till lyssnarnas känslor och plocka fram ditt eget engagemang och intresse.

2. Faktaredovisning

Nu först är det dags att presentera dig själv och ditt företag eller din organisation. Berätta sedan bakgrunden till ditt huvudbudskap utan att argumentera för eller emot i det här läget. Presentera alltså bara kalla fakta, sådant som ingen kan säga emot, till exempel ”en undersökning visar att…”. Här passar det extra bra att visa förtydligande presentationsbilder.

3. Empati

Om det passar ditt presentationstillfälle ska du bygga upp publikens förtroende för dig genom att försöka lägga in något som visar att du förstår publikens situation. ”Jag förstår att det är lätt att falla i fällan att göra presentationsbilder som ser ut som alla andras. Herregud! ALLA andra gör ju så. Då är det väl rätt. …”

4. Argument

Nu ska du börja argumentera för din sak stegvis med det svagaste argumentet först så att du kan bygga på med de allt starkare vartefter du talar. Inget argument håller om du inte förklarar och bygger upp det. Ge tydliga exempel som hjälper publiken att ta till sig och komma ihåg det du säger. Överraska, var personlig! Du ska inte försöka hitta det bästa argumentet, försök istället hitta det humanaste. Tala till känslan, så hänger förnuftet med av bara farten. Har du fler än två argument är det bra att sedan snabbt repetera dem innan du går vidare till…

5. Slutsats

… höjdpunkten – den lysande slutsatsen, din lösning på de viktiga problem du skildrat. Här ska du lägga en riktig höjdpunkt. Berätta en gripande historia, koka ner ditt budskap till en enda snyggt formulerad mening.

6. Knyt ihop säcken

Avslutningen är minst lika viktig som inledningen. Det är här du ska kamma hem poängen efter att ha gjort ett bra jobb. Du måste ge din publik ett ögonblick att låta hela din presentation sjunka in. Hjälp dem att sluta cirkeln genom att återgå till ämnet som du tog upp i inledningen. Och till sist: avsluta med en uppmaning till handling.

 

Mejla mig

Mejla mig så ska jag svara dig så fort jag kan. Tills vi hörs, kom ihåg: Ge dig hän i livet. Våga ifrågasätta. Och ha kul.

prenumerera på nyhetsbrev

Med ojämna mellanrum skickar jag ut nyhetsbrev som ifrågasätter vanliga arbetsmetoder och traditionella sätt att presentera och sälja. Jag skickar också ut inbjudningar till mina inspirationsföreläsningar och workshops. Välkommen som prenumerant!

Rapsodi