Mer om storytelling

”Storytelling är, rätt använt, ett mycket kraftfullt kommunikationsverktyg som kan användas vid ledarskap, marknadsföring, sälj och rekrytering.” Matts Heijbel

 

Jag har skrivit en hel del om storytelling i tidigare inlägg och andra ställen här på sajten. Här kommer mer. De här tipsen har jag lånat ur Matts Heijbels senaste nyhetsbrev. Gå gärna in anmäl dig till hans nyhetsbrev. Det är värdefull läsning som påverkar din lönsamhet.

  • Håll berättelsen kort. Några minuter är lagom. Speciellt om du filmar den.
  • Sätt scenen, befolka berättelsen och sök en konflikt eller ett klimax som man kan förhålla sig till och ha en synpunkt på. Man behöver inte nödvändigtvis tycka samma som andra men man förhåller sig till samma händelse. Här skiljer sig storytelling från journalistik och eller redovisning.
  • Måla med bred och färgrik pensel så att läsaren, tittaren eller lyssnaren kan följa med.
  • Provberätta gärna din story inför några intresserade och välmenande människor som kan ge dig konstruktiv kritik.
  • Undvik siffror, datum, organisationstermer. Fokusera istället på vad som faktiskt hände.

Ja, svårare än så är det inte. Lycka till!

Köp gärna Matts Heijbels bok ”Storytelling befolkar varumärket” på Adlibris.

Mejla mig

Mejla mig så ska jag svara dig så fort jag kan. Tills vi hörs, kom ihåg: Ge dig hän i livet. Våga ifrågasätta. Och ha kul.

prenumerera på nyhetsbrev

Med ojämna mellanrum skickar jag ut nyhetsbrev som ifrågasätter vanliga arbetsmetoder och traditionella sätt att presentera och sälja. Jag skickar också ut inbjudningar till mina inspirationsföreläsningar och workshops. Välkommen som prenumerant!

Rapsodi