Köper kunden samma sak som du säljer?

Frågan kanske kan verka korkad men tänk efter. Här är några exempel:

Du säljer bilar. En av dina kunder köpte något att visa upp för grannen. En annan köpte friheten att få åka var och när hen vill. Ytterligare en köpte glädjen att kunna resa med hela familjen till södra Spanien för att hälsa på släkten. Det är inte samma sak som en 5-dörrars bil med 147 hästkrafter och extra stort bagageutrymme.

Du säljer klockor. En av dina kunder köpte kontroll över sitt liv. En annan köpte status. En tredje köpte ett smycke. Det är inte samma sak som en 42 mm klocka i rostfritt stål med svart mineralglas, analoga visare, datum och tidtagning.

Du säljer frisörtjänster. En av dina kunder köpte uppmuntrande kommentarer från sin partner. En annan köpte en pratstund. En tredje köpte en del av en ny personlighet. Det är inte samma sak som ett nyklippt hår.

Du säljer utbildning. En av dina kunder köpte sig en anställd som klarar mer kvalificerade uppgifter än tidigare. En annan köpte ökad försäljning. En tredje köpte en bärande idé till en plattform för företagets kommunikation. Det är inte samma sak som bara kunskap.

Du har en restaurang. Du säljer inte måltider. Du säljer möten.

Och så den gamla klassikern från Steve Jobs. När han skulle introducera iPoden sa han: ”One thousand songs in your pocket!” Kort och koncist med kundnyttan tydliggjord i en enda mening istället för “Today we’re introducing a new, portable music player that weighs a mere 6.5 ounces, is about the size of a sardine can, and boasts voluminous capacity, long battery life, and lightning-fast transfer speeds.”

Jag säljer konsultjänster inom kommunikation och presentationer. Mina kunder köper ökad försäljning och bättre lönsamhet.

Vad säljer du? Vad köper dina kunder?

Mejla mig

Mejla mig så ska jag svara dig så fort jag kan. Tills vi hörs, kom ihåg: Ge dig hän i livet. Våga ifrågasätta. Och ha kul.

prenumerera på nyhetsbrev

Med ojämna mellanrum skickar jag ut nyhetsbrev som ifrågasätter vanliga arbetsmetoder och traditionella sätt att presentera och sälja. Jag skickar också ut inbjudningar till mina inspirationsföreläsningar och workshops. Välkommen som prenumerant!

Rapsodi