Få publiken att säga JA!

Här får du ett supertips (du kan säga att det var Steve Jobs som lärde dig det här): Det finns tre undermedvetna frågor som vi alla ställer oss när någon berättar något. Om vi har svaren på dessa frågor invävda när vi själva presenterar, når vi lättare fram med vårt budskap. Här är frågorna:

Varför ska jag bry mig om att lyssna på dig?

Tänk dig att alla i din publik sitter långt tillbakalutade i sina stolar med armarna i kors och väntar på att du ska säga något som intresserar dem. Jo, så tufft kan det faktiskt vara …

Hur kommer det du säger att förändra mitt liv?

Det handlar inte om dig nu. Du måste berätta vad dina mottagare har för nytta av det du talar om.

Vad behöver jag göra?

Din publik vill med största sannolikt inte ha mer att göra. För att orka och vilja ta steget till en förändring är det “minsta möjliga ansträngning” som gäller. Prova att övertyga någon (kan även användas privat) om något genom att väva in svaren på dessa tre frågor i det du säger.

Mejla mig

Mejla mig så ska jag svara dig så fort jag kan. Tills vi hörs, kom ihåg: Ge dig hän i livet. Våga ifrågasätta. Och ha kul.

prenumerera på nyhetsbrev

Med ojämna mellanrum skickar jag ut nyhetsbrev som ifrågasätter vanliga arbetsmetoder och traditionella sätt att presentera och sälja. Jag skickar också ut inbjudningar till mina inspirationsföreläsningar och workshops. Välkommen som prenumerant!

Rapsodi