Vad är viktigast?

Säg inte som alla andra att ”det är så mycket information jag vill ha UT.” Tänk på att informationen ska IN i någon också! Du kan inte berätta allt i en presentation. Du måste sålla. Men hur?

Ett mantra är något som man koncentrerar tankeverksamheten på under meditation, men här har jag istället skapat en enkel fråga som du kan återkomma till när du funderar på hur du ska lösa klurigheter i ditt arbete med din presentation.

Mantrat är: Vad är viktigast just där och just då? Alltså i varje presentationstillfälle.

Med hjälp av mantrat kan du hitta russinet i ditt innehåll. Russinet som får din publik att bli intresserad av hela ditt budskap. Vad skulle locka dig att lyssna om det var du som satt där?

Ställ frågor! Skapa dialog! Men var beredd att hjälpa dina mottagare på traven. Steve Jobs menade att den stora majoriteten av kunderna helt enkelt saknar förmågan att visualisera och beskriva vad de egentligen behöver och vill ha. Något som Henry Ford förstod redan i början av förra århundradet. Han lär ha sagt: ”Om jag innan T-Forden hade frågat vad människor ville ha skulle de ha svarat: En snabbare häst.”

Ett ganska säkert sätt att tappa dina mottagares intresse är att rabbla hur många anställda ni har, er omsättning och var ni har era kontor. Det kan kanske, men bara kanske, vara intressant senare efter att ni har lyckats väcka deras uppmärksamhet med något som de kan ha nytta av.

Hur vet man då vad som är viktigast just där och just då? Här är några frågor för att kolla det:

  • Vad är det du vill uppnå med presentationen? Ökad kännedom? Bättre förståelse? Förändrat beteende?
  • Till vem eller vilka vänder du dig?
  • Vad tänker/tycker målgruppen?
  • Vilket är ditt viktigaste budskap till dem just idag?
  • Är budskapet relevant för målgruppen?
  • Vad vill du att målgruppen ska veta, tycka, eller göra efter presentationen?

Mejla mig

Mejla mig så ska jag svara dig så fort jag kan. Tills vi hörs, kom ihåg: Ge dig hän i livet. Våga ifrågasätta. Och ha kul.

prenumerera på nyhetsbrev

Med ojämna mellanrum skickar jag ut nyhetsbrev som ifrågasätter vanliga arbetsmetoder och traditionella sätt att presentera och sälja. Jag skickar också ut inbjudningar till mina inspirationsföreläsningar och workshops. Välkommen som prenumerant!

Rapsodi